Monday, February 15, 2010

AKU DAN WARIS KAPITAN MELAYU MELAKA

Namaku Hanafi Said. Kawan kawan memanggilku Cepun. Mataku ada sikit macam peranakan Cina. Kulit pulak agak putih kalau lama tak berjemur panas . Gambar ni masa muda dulu-dulu tapi tak lah lama sangat.


Ini Pakcik ku. Abang kepada ibuku. Nama beliau En. Khalid Bin Hussien kini menetap di Batu Berendam Melaka. Gambar ni pun lama juga.

Ini pula datuk ku, Hussien bin Mahmood (1902-1939). Gambar ini lagi lama (1936)
Ayah kepada ibu dan pakcik ku. Pernah bekerja sebagai Land Surveyor/Mineral & Mining dengan British dibawah Straits Settlement atau Negeri negeri Selat. Selalu menjelajah keVietnam, Laos, Thailand dan Burma semasa. Meninggal dunia diBurma dan dikebumikan diRangoon semasa berumur 37 tahun. Hanya passport dan baju kot serta wang yang dibawa pulang oleh pihak British untuk diberikan kepada nenekku. Ketika itu pakcikku dan ibuku masih kecil lagi. Datukku semasa hidup, sesekali balik bercuti, terus ke Ulu Yam Lama bertemu keluarga beliau. Beliau seringkali ke Melaka untuk mengambil wang pampasan dari kerajaan British sebagai salah seorang waris Datuk Aroom. (Wang ini adalah sebagai pampasan dari perjanjian pihak kerajaan akibat penduduk yang menerokai tanah-tanah wakaf Datuk Aroom/Datuk Shamsudin secara haram sebelumnya dimana keluasan tanah tanah wakaf Geran Belanda ini amat lah besar (hampir separuh negeri Melaka dengarnya)

Salasilah (My Family Tree)

Aroom (Tan Seek Tiong)
(Kapitan Melayu - I)
Samsudin
(Kapitan Melayu - II)
Budiman
(Kapitan Melayu - III)
Mohamad @ Ahmad
Osman
Abu Bakar
Mahmood (Moyang ku)

Hussien (Datuk ku)

Abd Khalid Bin Hussien (Pakcik ku)
Hasmah @ Khalidah Bte Hussein (Ibu-ku)

Mohd Hanafi (Aku)

Betul ke Aku salah seorang waris Kapitan Melayu?

Sumber sumber cerita dan fakta fakta yang aku perolehi kebanyakkan daripada Pakcik ku. Menurut Pakcik ku, ayah beliau (datukku) pernah memberitahu ibu beliau (nenek ku lah) yang beliau ada ramai saudara saudara di Melaka. Ketika Datuk ku berkahwin (not sure may be Nek Nyah), dengar cerita satu gerabak keretapi telah dichartered khas tiba di Rawang dari Melaka. Memang dia orang loaded semua. Ketika kecil dengar cerita mereka semua berkereta kuda adanya. Datukku pula apabila pulang bercuti akan menunggang motosikal nya pergi memburu belibis dihujung kampung ditemani beberapa orang kampung yang akan mengutip itik-itik yang jatuh ditembak.
Sebenarnya, moyang ku, Mahmood membawa diri keRawang, Selangor akibat merajuk dengan keluarga di Melaka mungkin pasal harta juga. Terlampau banyak nya harta harta, masih ada ysumber bolot semua agaknya. Cerita cerita tentang datukku dan adik beradik beliau diMelaka semasa kecil sering kali dicerita kepada nenek.

Malah kakak Datuk ku,Nek Nyah pernah bercerita yang beliau selalu ke Masjid Kampung Ulu semasa kecil dan ketika itu masih ingat tentang bendera Cina “Ta” diatas Masjid. Dengar cerita diturunkan pada awal 60an. Entah apa salahnya bendera tu. . Mungkin pasal tulisan mandarin “Ta”kat bendera tu agaknya, tak Islamic kot. Masjid ni pun kalau tengok sesekali macam Pagoda pun ada. OK lah tu. Hairannya, kalau tengok dalam TV, di China, Islam lebih lama bertapak sebelum Nusantara kita ni dan dalam masjid disana sudah tentu penuh dengan tulisan tulisan mandarin. Entahlah..setahu aku semua bahasa tu kalam NYA jua.

Aku juga diberitahu Datuk Aroom setelah memeluk Islam, beliau bekerja menjual air dikawasan Bandar Hilir sekarangni. Disamping dapat memerhati kawasan dan mempelajari sistem kapal keluar masuk dan kawalan-kawalan, business beliau berkembang hebat. Mungkin dengan menggunakan strategi ini lah, beliau dapat membantu pihak Belanda untuk menakluki Melaka dan terus mendapat tempat tertinggi dan hadiah-hadiah berupa tanah-tanah dan kuasa dari pihak Belanda. Beliau juga seorang yang warak yang mendirikan sebuah Masjid yang sekarang terkenal sebagai Masjid kampong Ulu iaitu yang tertua di Malaysia. Bertempat disebelah Sungai Melaka dimana senang dimudik oleh perahu-perahu dan kapal kecil, disini lah dimana saudagar saudagar yang beragama Islam akan bersembahyang dan mungkin tinggal dirumah rumah tumpangan berhampiran. Juga tidak ketinggalan ada juga ramai para-para wali yang turut singgah disitu. Makam-makam wali wali ada diperkarangan masjid. Masjid ni tak sama dengan masjid lain. Tiap tiap kali aku singgah sembahyang, ada je orang hantar dan masak besar besaran. Mungkin nazar orang-orang kot. Dengar cerita kalau nak bersumpah, nak junjung Quran ke, masjid lama ni selalunya jadi tempatnya.


Masjid Kampung Ulu, Melaka




Makam Kapitan Melayu
Gambar "Makam Lama Batu Nisan Acheh" di Bukit Beruang, Melaka - Tempat Persemadian Kapitan Melayu & Keturunanya. Datuk Aroom dihadiahkan tanah diSungai Putat dan Bukit Beruang setelah dilantik menjadi Kapitan Melayu kerana menolong Belanda mengalahkan Portugis sekitar tahun 1641.
Batu tanda yang dibina oleh Jabatan Museum & Antikuiti


Ini kubur Datuk Aroom I (Kapitan Melayu I). Pertama kali aku pergi, sebatang pokok ara yang
besar masih ada diatasnya. Sekarang dah ditebang.
Ini kubur Datuk Samsuddin (Kapitan Melayu - II). Yang didalam ni, pakcik aku, En Khalid bin Hussien.
Ini batu nisan dari jarak dekat.
Setiap kubur kubur disini semuanya ditanda Nisan Acheh, yang khas ditempah oleh Datuk Samsuddin untuk keluarga beliau. Ada besar setinggi orang dewasa dan ada yang standard
size. Yang dalam gambar ni aku.







No comments: